• Wpływ samotności na ryzyko udaru

    Data dodania 25 kwietnia 2016
    Samotność oraz odizolowanie społeczne mogą mieć istotny wpływ na ryzyko udaru oraz chorób serca.

    Społeczne wykluczenie od jakiegoś czasu staje się coraz większym problemem w wielu rozwiniętych krajach. Dotyczy ono przede wszystkim ludzi w średnim oraz starszym wieku. Jak wykazują badania naukowe, samotność może mieć negatywny wpływ na stan naszego zdrowia. Osoby cierpiące na choroby neurodegradacyjne, jak np. demencja są narażone na szybszy postęp schorzenia, niż osoby, które posiadają rodzinę oraz regularnie utrzymują stałe kontakty towarzyskie.

    Jak wykazały najnowsze badania: samotność oraz izolacja społeczna są powiązane z wyższym o około 30% ryzykiem wystąpienia udaru mózgu, lub zachorowania na chorobę wieńcową. Przypomnieć należy że są to schorzenia, które stanowią dwie główne przyczyny chorób i śmierci w wielu rozwiniętych krajach.

    Dodatkowo - jak wynika z badań przeprowadzonych przez University of California w San Francisco; poczucie osamotnienia wiąże się z szybszym osłabieniem zdolności do samodzielnego funkcjonowania oraz wyższym ryzykiem śmierci. Naukowcy przeanalizowali 23 badania, w których łącznie wzięła udział grupa ponad 181 tysięcy osób. Stan zdrowia uczestników był monitorowany przez okres 21 lat, gdzie brano pod uwagę min. choroby serca oraz udary.

    Jak wynika z najnowszych analiz: samotność czy społeczna izolacja wiązane były z o 29% wyższym ryzykiem zawału lub ataku dusznicy oraz o 32% wyższym prawdopodobieństwem udaru.

    Problem samotności wzrasta wraz ze starzeniem się społeczeństw. Dlatego wnioskować można,że  jeśli izolacja społeczna w sposób rzeczywisty przyczynia się do kłopotów sercowo-naczyniowych, to w skali globalnej mogą się one stać później jeszcze częstsze. Obecne testy mogą pomóc zapobiegać wielu problemom społecznym w przyszłości, jeśli już teraz podjęte zostaną odpowiednie kroki, jak np. walka ze społecznym wykluczeniem osób starszych.

2 użytkowników online

  • Dusia1978
  • Maluda

Reklama